Gândim și acționăm sustenabil
Brandul Oona Kids s-a născut dintr-o nevoie de a aborda un model de business bazat pe o dezvoltare sustenabilă în industria modei, care are ca scop schimbarea mentalității consumatorului și a atitudinii față de produsele pe care le cumpără și pe care le-ar putea folosi pe termen lung. Suntem determinați să aplicăm diferite metode de influențare a conștientizării și dezvoltare a responsabilității individuale, prin a realiza tot ce ne stă în putință din perspectiva unui producător de hăinuțe pentru copii, dar și prin desfășurarea unor activități ce țin de transformarea comunităților în care trăim. Prin aceste activități ne referim la campanii de informare, participarea la târguri etc. pentru a susține un proces de producție, achiziție și consum sustenabil. Ca brand, punem accent pe bunele practici din domeniu care ne-au influențat să ne dezvoltăm această abordare, ținând cont de transformarea sustenabilă și de nevoile consumatorilor. Suntem într-o continuă expansiune pe piețe unde consumatorii sunt interesați de produse sustenabile, de calitate superioară, dar și la prețuri avantajoase. Sperăm ca viziunea pe care o avem să devină o realitate și să putem construi o societate înfloritoare, dar și responsabilă, pentru viitorul copiiilor noștri.
Industria modei sustenabile se axează pe dezvoltarea și implementarea unor practici durabile în modele de business, îndreptată pe cele trei perspective ale conceptului de sustenabilitate: economică, socială și de mediu. Fiind axată pe un model linear de dezvoltare economică, industria modei se confruntă astăzi cu probleme legate de practici nesustenabile și contribuirea substanțială la încălzirea globală. Aceste efecte negative asupra mediului au avut loc deoarece producerea hainelor necesită, de obicei, un lanț complex de producere și aprovizionare, începând de la cumpărarea materiei prime din care se fac firele textile, fabricarea materialelor textile, producerea obiectelor de îmbrăcăminte până la transport, comercializare și până la aruncarea hainelor.
Pentru a ne axa pe un model de dezvoltare durabilă, a fost nevoie de o redefinire a scopului pentru care producem și consumăm obiecte vestimentare. Fiecare verigă din acest lanț de valori ajunge să fie conectată și trebuie regândită pentru a facilita trecerea la o economie circulară. Deși este o provocare extraordinar de mare, obiectivele durabile pot fi atinse și pot avea un efect pozitiv asupra mediului, unde nu va mai exista o pierdere a resurselor, deoarece produsele de îmbrăcăminte vor avea un ciclu de viață mai îndelungat, cu preocupări dedicate și etapei de după purtare. De asemenea, ele vor fi confecționate din materiale de calitate superioară, cu o durabilitate mai mare, care respectă natura. Ne dăm tot interesul pentru a alinia cele trei perspective ale dezvoltării durabile în modelul nostru de afacere și să implementăm conceptul și ideile unei economii circulare, și sperăm să ajutăm consumatorii să ia decizii importante în privința produselor pe care le folosesc, dar și a modului de folosire. Astfel, modelul nostru de afacere vizează și implementează următoarele obiective:
1. Perspectiva de mediu
• Create pentru a fi purtate pe termen lung - garderoba capsulă
Modelul nostru de business este îndeaproape adresat generației tinere, pentru care simțim o mare responsabilitate și pe care dorim, ca părinți, să o educăm și să o îndrumăm către orizonturi unde ei vor putea prelua ștafeta. Hainuțele noastre sunt destinate unei purtări de lungă durată datorită unei calități superioare. Mai mult decât atât, articolele sunt produse astfel încât să fie rezistente și purtate mai mult timp – manșetele hăinuțelor, spre exemplu, sunt create special mai lungi pentru a putea fi suflecate și purtate până când cei mici cresc. Încurajăm întreținerea acestor articole prin campanii de informare, dar și prin oferirea unor informatii extinse pe etichete, ca în final acestea să poată fi oferite și purtate de alt copilaș. Credem că această abordare ar putea fi o expresie a dragostei pentru modă, dar și pentru comunitate și mediul înconjurător.
“Poartă, iubește și oferă” este un motto care ne ghidează spre noi culmi unde invitațiile de creare și purtare a hăinuțelor sunt parte a unei industrii mai iubitoare și mai generoase. Deoarece articolele noastre de îmbrăcăminte sunt destinate generației foarte tinere, credem cu toată inima în acest motto și sperăm să ajutăm la dezvoltarea unei generații empatice, curioase și responsabile.
• Implementarea principiilor unor economii circulare
Interesul nostru este să adresăm o economie circulară prin principiile pe care ne dorim sa le implementăm si să le propagăm în societate. Astfel, suntem deschiși spre schimbarea care necesită ca nimic din ce este produs și folosit să fie aruncat, ci să fie transformat. Înțelegem că suntem și noi parte din această schimbare și sperăm ca multe alte afaceri să se axeze în viitorul apropiat pe un model circular în locul celui liniar. Principiile pe care le-am implementat până acum demonstrează că ne concentrăm eforturile către producția, aprovizionarea și refolosirea materialelor în industria textilă.
• Condițiile de sortare a materialelor
Pentru început, toate articolele de îmbrăcăminte pentru toamnă-iarnă sunt fabricate din lână merinos, evidențiind selecția materialelor prime. Toată lâna pe care o folosim în producție provine de la oițele merinos, o rasă de oi domestice, cu o lână moale și foarte fină. Lâna este importată de la producători locali din Italia, unde oițele sunt crescute în cele mai bune condiții și unde lâna este colectată de maximum două ori/an.
• Reciclajul vestimentar
Valorificarea deșeurilor textile are ca scop protejarea mediului înconjurător, dar și dezvoltării unei responsabilități sociale odată ce hainuțele uzate pot să capete o nouă viață și să fie reintroduse în confecționarea altor produse noi. Articolele noastre vestimentare sunt confecționate din lână merinos, o lână foarte rezistentă, durabilă și fină, și sunt produse și asamblate folosind o tehnică de tricotaj de tip fully fashion - o tehnică inovativă ce oferă avantajul unei pierderi foarte mici, de mai puțin de 1% în procesul de producție. Prin această mondalitate producem părți ale articolelor de îmbrăcăminte în mod standardizat, pe care le asamblam ulterior evitând folosirea în exces a firelor textile. Aceasta inovație ne ofera o inițiere în economia circulară, unde valoarea reziduală trebuie să fie pe cât se poate evitată.
• Fabricarea
Articolele noastre de îmbrăcăminte nu sunt numai prietenoase – dar sunt și prietenoase cu mediul înconjurător. Materia primă pentru fibrele textile – lâna – provine de la producători locali de lână merinos din Italia, iar fibrele de bumbac și vâscoză sunt țesute în România.
Un alt factor important este că aceste țesături nu trec prin procese chimice și nocive la fel de ridicate ca alte tipuri de țesături artificiale, cu efecte dezastruoase asupra mediului, dar și a sănătății umane. În continuare, fiindcă ne pasă de mediul înconjurător, ne orientăm abordarea către un proces de producție, distribuție și achiziție cât mai curate și cu un impact cât mai mic.
• Ambalare
Am considerat ambalajul și cartonelele cu mesajele de multumire o parte importantă din politica noastră de protejare a mediului înconjurător, fiind realizate din hârtie reciclată și sunt la rândul lor reciclabile. Etichetele sunt, pe de altă parte, puțin… diferite. Pentru a reduce și mai mult cantitatea de deșeuri, am ales să facem lucrurile puțin altfel. Etichetele sunt, în mare parte, bănuți aromatizați cu uleiuri aromatice cu efect anti-molii (lavanda, cuișoare și patchouli). Pot fi așezați în șifonier ca odorizant sau între hăinuțe când sunt depozitate între sezoane. Nu sunt motive de îngrijorare nici dacă acestea ajung în coșul de gunoi, deoarece sunt perfect reciclabile, fiind produse din bicarbonat de sodiu și amidon.
• Distribuție
Încurajăm transportul prin sistemul easy-box, ce permite o livrare eficientă a mai multor produse pe același traseu, astfel având cel mai mic aport de emisii provenite din transport per livrare. Alt beneficiu al acestui sistem este, bineînțeles, tariful mai mic.
2. Perspectiva sociala
• Managementul angajaților și a conditților de muncă
Toți angajații implicați în producerea hăinuțelor lucrează în condiții bune și sunt plătiți conform reglementărilor naționale. Politica noastră respectă îndeaproape legislațiile naționale în privința condițiilor de angajare și de muncă a tuturor lucrătorilor, înglobându-le și pe cele referitoare la programul de lucru, remunerație, drepturi și libertăți individuale și incluziune socială. Deciziile de angajare nu fac absolut nicio diferență și nu țin cont de categorizările umane determinate de sex, religie, naționalitate, vârstă, etnie, orientare sexuala etc., ci țin cont numai de competență. Angajații se bucură de beneficiile muncii lor într-un mediu cât mai plăcut cu putință în centrele de producție din România. Susținem un echilibru între muncă și viața personală și ne sprijinim echipa ca o familie.
• Siguranța și calitatea produselor
Articolele de îmbrăcăminte sunt concepute pentru a rezista testului timpului, atât de calitate cât și de stil. Deoarece sunt destinate copiilor, încercăm să oferim oportunități tinerei generații de a creste într-o societate mai responsabilă și mai inclusivă, în care ei vor fi lideri. Subliniem cu tărie că o importantă cheie a succesului nu este doar cea de a face industria modei sustenabilă, ci și să facem sustenabilitatea o modă în sine. Siguranța produselor noastre este o preocupare intrinsecă pe care producția noastră o reflectă. Fiind pe baza de lână, articolele nu conțin substanțe care pot fi periculoase pentru sănătatea umană și pentru cea animală. Punem accent pe materiale naturale precum lâna, bumbacul și vîscoza și suntem adepții brandurilor locale care abordează conceptul de reciclare și rationalizare a consumului. Produsele din fibre naturale au avantajul de a se usca mai repede, și în mod natural dacă este posibil.
3. Perspectiva economică
Suntem o echipă ce s-a dedicat unei cauze pe care o percepem un pic mai mare decât mica noastră afacere. Ne dorim cu intensitate să putem contribui la o lume mai bună pentru copiii noștri, iar acesta este și motivul pentru care credem că implicarea copiilor, dar și investiția în educația lor este mai mult decât importantă. Când mă aflam în mijlocul conceperii strategiei pentru ca acest proiect să ia viață, fetița mea a fost lângă mine la fiecare pas. Acum ne aflăm împreună pe acest drum pe care o ghidez explicându-I și implicând-o în fiecare decizie. Astfel, îi observ dezvoltarea continuă bazată pe o curiozitate către lumea culorilor, expresiilor și a miracolelor ce pot fi produse de mâna noastră. Oamenii sunt, cu adevărat, ființe creative, și sperăm ca această creativitate artistică să molipsească doar în mod pozitiv mediul în care ne desfășurăm această activitate, cât și mediul înconjurător din care facem parte. Sperăm să o putem proteja și să putem conviențui alături, pentru că fără ea cu siguranță nu vom putea fi la fel de creativi.